کد مطلب:59771 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:196

سیمای علی در جنگ بنی زبید











«بنی زُبید» قبیله ای در سرزمین حجاز بودند كه رئیسشان «عمرو بن معدیكرب» بود، گاهی دست به شورش و یاغیگری می زدند و لازم بود كه گوشمال شوند و سر جای خود بنشینند، پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) ، علی (علیه السلام) را همراه جمعی برای سركوبی این قوم سركش فرستاد.

امیرمؤ منان علی (علیه السلام) در وادی «كسر» (نواحی یمن) با آنان برخورد كرد،بنی زُبید به رئیس خود «عمرو بن معدیكرب» گفتند: چگونه خواهی بود آن هنگام كه بااین جوان قریشی (علی (علیه السلام» دیدار كنی و او از تو باج و خراج بگیرد (یعنی او حاكم گردد و ریاست تو از بین برود آنان خواستند با این گفتار، او را بر ضدّ علی (علیه السلام) بشورانند).

عمرو بن معدیكرب گفت: اگر با من رو به رو شود به زودی خواهد دید.

عمرو بن معدیكرب ، به میدان تاخت و مبارز طلبید. علی (علیه السلام) به میدان او رفت ، آنچنان فریادی كشید كه «عمرو» وحشت زده شد و پا به فرار گذاشت ، برادر و برادرزاده اش كشته شدند و همسر او به نام «ریحانه» دختر سلامه و زنان دیگری اسیر سپاه اسلام شدند، آنگاه علی (علیه السلام) «خالد بن سعید بن عاص» را جانشین خود بر قبیله بنی زُبید كرد تا زكات اموال آنان را بگیرد و كسانی را كه قبول اسلام می كنند، امان بدهد.

(به این ترتیب یاغیان ، سركوب شدند و تسلیم حكومت اسلام گشتند).